ارزیابی نظریه ی خودآیینی هنر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
- نویسنده طیبه قنبری
- استاد راهنما آناهیتا مقبلی یارمحمد قاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف ازتحقیق حاضر ارزیابی نظریهی خودآیینی هنر است. در این تحقیق از روش اسنادی یا کتابخانهای برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. با توجه به بعد نظری و کیفی پژوهش حاضر، جامعه آماری و روش نمونه گیری براساس روش کمی نبوده بلکه گزیدهای از دیدگاههای ارائه شده در باب هنر در خلال دو قرن ماقبل است. در این پژوهش ابتدا تعریف مفهومی هنر و نظریههای مربوط به زیبایی ارائه شده است سپس به بررسی منشأ هنر و نظریات گوناگونی که درباره منشأ و مبدأ هنر مطرح شده، پر داخته است و در مرحلهی آخر به بررسی ارتباط بین هنر و جامعه و سه رویکردی که در این ارتباط مطرح شده یعنی رویکرد جبریت اجتماعی هنر، رویکرد فلسفی جامعه شناختی به هنر و رویکرد خودآیینی هنر میپردازد. نتایج این بررسیها نشان میدهد که برخلاف ادعای نظریهی خودآیینی هنر که هنر را پدیدهای فارغ از مقولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی میداند، هنر نه پدیدهای درونی و فارغ از این مقولات است و نه پدیدهای کاملاً بیرونی و منتج از این عوامل بلکه بین هنر و این عوامل گفتمان و رابطهی دوسویهای برقرار است.
منابع مشابه
تفسیر موقعیت اولیه رالز با توجه به نظریه ی خودآیینی کانت
جان رالز ( 2002-1921)مهمترین فیلسوف سیاسی قرن بیستم است. او دو دورهی فکری دارد، دردورهی اول فکری خود که در کتاب نظریهای دربارهی عدالت نمایان میشود، از کانت در حوزهیفلسفهی اخلاق اثر پذیرفته است. کانت انسان را خودآیین میداند؛ هرگاه شخص بر اساس عقل خود،به انتخاب اصول بپردازد به صورت خودآیین عمل کرده است. شخص فقط باید بر اساس اصولی کهخودش انتخاب کرده است عمل کند. در نظر کانت، تصمیم شخص به پیروی از ...
متن کاملتفسیر موقعیت اولیه رالز با توجه به نظریه ی خودآیینی کانت
جان رالز ( 2002-1921)مهمترین فیلسوف سیاسی قرن بیستم است. او دو دورهی فکری دارد، دردورهی اول فکری خود که در کتاب نظریهای دربارهی عدالت نمایان میشود، از کانت در حوزهیفلسفهی اخلاق اثر پذیرفته است. کانت انسان را خودآیین میداند؛ هرگاه شخص بر اساس عقل خود،به انتخاب اصول بپردازد به صورت خودآیین عمل کرده است. شخص فقط باید بر اساس اصولی کهخودش انتخاب کرده است عمل کند. در نظر کانت، تصمیم شخص به پیروی از ...
متن کاملمصنوعیت در نظریه نهادی هنر
جرج دیکی، نظریه نهادی هنر را بر اساس دو شرط لازم ضابطه بندی میکند که بر روی هم برای شکلگیری اثر هنری لازمند. شرط اول تعریف در روایات گوناگون نظریه، بدون تغییر بیان میدارد که اثر هنری در درجه اول و قبل از هر چیز باید شیئ مصنوع باشد. دیکی این ویژگی نانموده و غیر قراردادی در تعریف خود را به عنوان نقطه آغاز استدلال در برابر ضدذات گرایانی از جمله وایتس به کار میبرد، و اینگونه مصنوعیت را به عنوان...
متن کاملمصنوعیت در نظریه نهادی هنر
جرج دیکی، نظریه نهادی هنر را بر اساس دو شرط لازم ضابطه بندی می کند که بر روی هم برای شکل گیری اثر هنری لازمند. شرط اول تعریف در روایات گوناگون نظریه، بدون تغییر بیان می دارد که اثر هنری در درجه اول و قبل از هر چیز باید شیئ مصنوع باشد. دیکی این ویژگی نانموده و غیر قراردادی در تعریف خود را به عنوان نقطه آغاز استدلال در برابر ضدذات گرایانی از جمله وایتس به کار می برد، و اینگونه مصنوعیت را به عنوان...
متن کاملنظریه ی تملیک در اجاره ی اعیان
عقد اجارهی اعیان یکی از عقودی است که در جامعه کاربرد فراوانی دارد. با ارائهی یک تحلیلصحیح از مالکیت منفعت که عبارت است از رابطهی اعتباری بین مستأجر و عین مستأجره، میتوانشبهات و اشکالاتی را که برخی بر ماهیت تملیکی عقد اجارهی اعیان وارد کردهاند، برطرف نمود. زیراموضوع این رابطهی اعتباری میتواند منفعت تدریجی الحصول یک عین باشد که قابلیت انتفاع از آنوجود دارد. استحقاق مؤجر نسبت به اجرت تا زمانی باقی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023